CC BY-NC-ND 4.0 · Geburtshilfe Frauenheilkd 2022; 82(05): 510-516
DOI: 10.1055/a-1721-4908
GebFra Science
Original Article

Assessment of Neonatal Cord Blood SARS-CoV-2 Antibodies after COVID-19 Vaccination in Pregnancy: A Prospective Cohort Study

Evaluation von SARS-CoV-2-Antikörpern im Nabelschnurblut von Neugeborenen nach COVID-19-Impfung während der Schwangerschaft: eine prospektive Kohortenstudie
Marina Sourouni
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Janina Braun
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Kathrin Oelmeier
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Mareike Möllers
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Daniela Willy
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Marc T. Hennies
2   Department of clinical Virology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Helen Ann Köster
3   Gynaecological Practice, Berlin, Germany
,
Ulrich Pecks
4   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Schleswig-Holstein, Kiel, Germany
,
Walter Klockenbusch
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
,
Ralf Schmitz
1   Department of Obstetrics and Gynaecology, University Hospital Münster, Münster, Germany
› Author Affiliations

Abstract

Introduction Maternally derived antibodies are a key element of neonatal immunity. So far, limited data has shown transplacental transmission of antibodies after coronavirus disease 2019 (COVID-19) vaccination with BNT162b2 in the third trimester. Our aim was to detect vertically transferred immunity after COVID-19 vaccination with BNT162b2 (Comirnaty, BioNTech-Pfizer) or mRNA-1273 (Spikevax, Moderna) in the first, second or third trimester of pregnancy, and investigate the impact of maternal characteristics on umbilical cord antibody titre in newborns after delivery.

Study Design Women who gave birth in our department and were vaccinated against COVID-19 during pregnancy were enrolled in CRONOS Satellite, a subproject of the German COVID-19-Related Obstetric and Neonatal Outcome Study. The titre of immunoglobulin G (IgG) antibodies to the receptor-binding domain of the SARS-CoV-2 spike protein was quantified in umbilical cord blood using the SARS-CoV-2 IgG II Quant immunoassay. Correlations between antibody titre and variables, including week of pregnancy when vaccinated, interval between vaccination and delivery, age and body mass index (BMI) were assessed with Spearmanʼs rank correlation. A follow-up was conducted by phone interview 4 – 6 weeks after delivery.

Results The study cohort consisted of 70 women and their 74 newborns. Vaccine-generated antibodies were present in all samples, irrespective of the vaccination type or time of vaccination. None of the parameters of interest showed a meaningful correlation with cord blood antibody concentrations (rho values < 0.5). No adverse outcomes (including foetal malformation) were reported, even after vaccination in the first trimester.

Conclusions Transplacental passage of SARS-CoV-2 antibodies from mother to child was demonstrated in all cases in the present study. It can therefore be assumed that the newborns of mothers vaccinated at any time during pregnancy receive antibodies via the placenta which potentially provide them with protection against COVID-19. This is an additional argument when counselling pregnant women about vaccination in pregnancy.

Zusammenfassung

Einleitung Antikörper, die von der Mutter auf das Kind übetragen werden, sind ein Kernstück der neonatalen Immunität. Bislang gibt es nur wenige Daten, die auf eine diaplazentare Übertragung von durch die Coronavirus-Erkrankung-2019-(COVID-19-)Impfung mit BNT162b2 im 3. Trimenon generierten Antikörpern hinweisen. Ziel unserer Studie war es, die vertikal übertragene Immunität nach der COVID-19-Impfung mit BNT162b2 (Comirnaty, BioNTech-Pfizer) oder mRNA-1273 (Spikevax, Moderna) im 1., 2. oder 3. Trimenon zu ermitteln und die Auswirkungen von mütterlichen Charakteristika auf den Antikörpertiter im Nabelschnurblut von Neugeborenen nach der Geburt zu untersuchen.

Studiendesign Frauen, die in unserer Abteilung entbanden und während ihrer Schwangerschaft gegen COVID-19 geimpft wurden, wurden in CRONOS Satellite, ein Unterprojekt der deutschen COVID-19-Related-Obstetric-and-Neonatal-Outcome-Studie, aufgenommen. Der Titer von Immunglobulin-G-(IgG-)Antikörpern zur rezeptorbindenden Domäne des SARS-CoV-2-Spike-Proteins wurde mithilfe des SARS-CoV-2 IgG II Quant Immunoassays im Nabelschnurblut quantifiziert. Korrelationen zwischen Antikörpertiter und verschiedenen Variablen, darunter die Schwangerschaftswoche zum Zeitpunkt der Impfung, die Zeitspanne zwischen Impfung und Entbindung, das mütterliche Alter und der Body-Mass-Index (BMI), wurden mithilfe der Spearman-Korrelation evaluiert. Eine Nachbeobachtung wurde 4 – 6 Wochen nach der Entbindung per Telefoninterview durchgeführt.

Ergebnisse Die Studienkohorte bestand aus 70 Frauen und ihren 74 neugeborenen Kindern. Die durch die Impfung hervorgerufenen Antikörper fanden sich in allen Blutproben, unabhängig vom Impftypus oder Zeitpunkt der Impfung. Keiner der untersuchten Parameter wies eine aussagekräftige Korrelation mit den Antikörper-Konzentrationen im Nabelschnurblut auf (Rho-Werte < 0,5). Es gab keine unerwünschte Ereignisse (auch keine fötale Fehlbildungen), selbst nach einer Impfung im 1. Trimenon.

Schlussfolgerungen Eine diaplazentare Transmission von SARS-CoV-2-Antikörpern von Mutter zum Kind wurde in dieser Studie in allen Fällen festgestellt. Es kann daher angenommen werden, dass neugeborene Kinder von Müttern, die irgendwann während ihrer Schwangerschaft geimpft wurden, Antikörper durch die Plazenta erhalten, die den Kindern potenziell einen Schutz gegen COVID-19 bieten. Das ist ein weiteres Argument, das während der Beratung von schwangeren Frauen zur Impfung während der Schwangerschaft angeführt werden sollte.



Publication History

Received: 07 December 2021

Accepted after revision: 27 March 2022

Article published online:
06 May 2022

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